Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

nahoru >

Zimní klauzury 2019/2020

Od 4. února se Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara opět otevře široké veřejnosti. V budově fakulty budou k vidění klauzurní a semestrální práce více než šesti set studentů, které vznikly během zimního semestru akademického roku 2019/2020.

Stalo se již tradicí, že veřejnost, příznivci umění či zájemci o studium na SUTNARCE mohou dvakrát do roka navštívit celofakultní výstavu klauzurních a semestrálních prací studentek a studentů bakalářských a navazujících magisterských ateliérů. Výstava zimních a letních klauzur je dokladem a vyhodnocením intenzivní a soustavné práce ateliérů umělecké fakulty vždy v uplynulém semestru.

„Chcete si ve virtuální realitě projít tramvaj 2050? Nebo si raději prohlédnete avatary a prostředí k chystané videohře "BIOM 21"? Zajímá vás ekologie a budoucnost planety a dáte přednost designérským návrhům recyklace z projektu „Odpad a jeho dopad"? Netušíte, jaký odkaz zanechal „učitel národů" současné generaci grafických designérů? Chcete se pokochat prototypy papírových ilustrovaných hraček pro malé děti? A co třeba grafickým pojednáním porcelánových výrobků firmy Rosenthal? Víte, jaké Tajemné pouto váže Českou republiku a Izrael? Nebo si chcete jen tak projít Sutnarku vyšperkovanou více jak šesti stovkami uměleckých děly? Přijďte na výstavu klauzur. Bez diváků totiž umění a design nedávají smysl. Z obrovské nabídky si jistě vyberete to, co vás zaujme. A výhodou je, že k tomu nepotřebujete žádné speciální vybavení. Stačí si jen svobodně hrát," zve k návštěvě výstavy proděkan pro studium Jindřich Lukavský.

Výstavu je možné navštívit každý všední den od 8 do 20 hodin až do 13. února. Jelikož budou od 4. do 6. února v prostorách výstavy probíhat klauzurní postupové zkoušky, prosíme návštěvníky, aby brali ohled na studenty a jejich zkušební komise.

Ateliéry a témata
ANIMOVANÁ A INTERAKTIVNÍ TVORBA (vedoucí ateliéru Jiří Barta)
• střihové cvičení a animovaná smyčka na téma Zvíře
• animovaná produkt videa pro papírnictví Papelote
• Interaktivní/animovaná PF pro fakultu/univerzitu/ateliér
• Pokračuje spolupráce s univerzitou OTH Amberg - dokumentární film s animovanými prvky pro Archeopark Bärnau
• Za pozornost jistě stojí tvorba Krystsiny Ramanové, která jako svoji bakalářskou práci připravuje vynikající autorský film v technice digitálně kreslené animace

DESIGN NÁBYTKU A INTERIÉRU (vedoucí ateliéru: Jana Potiron, Štěpán Rous)
• Odpad a jeho dopad
• "Zdravá" židle
• Sada kuchyňského nádodí na salát
• Pádlo
• Semestrální práce: spolupráce s Ibis hotel Plzeň - návrh foyer, dvou zasedacích místnosti a coffee break room
V ateliéru vzniklo v rámci tématu „Odpad a jeho dopad" hned několik zcela nových materiálů, kompozitů. Studenti pracovali a recyklovali papír, plast, dřevitý odpad, ale také bizarnější věci jako houbičky na mytí nádobí, účtenky, zvířecí srst, textilní vlákna, slupky z obilí a odpad z výroby piva. Spolupracovali s různými firmami, neboť industriální odpad z firem je nekonečným zdrojem materiálů a výroba jednotlivých produktů poškozuje planetu více než samotné produkty.

DESIGN KOVU A ŠPERK (vedoucí ateliéru Petr Vogel)
• Autorský šperk - téma Řetěz / Řetězení

FASHION DESIGN (vedoucí ateliéru Helena Krbcová)
• Studenti 1. ročníku měli zrealizovat 1 až 2 modely oděvu založeného na plastickém detailu a pracujícím s konkrétní inspirací.
• Studenti 2. ročníku bakalářského studia jako semestrální práci rozvíjeli techniku a vlastní přístup k módní kresbě a zpracovávali módní trendy.
• Napříč všemi ročníky se neslo téma vycházející z inspirace obrazy Ladislava Sutnara Venuše - Studenti pracují individuálně s využitím různých technik jako je tisk na textil, výšivka, vatované prošívání, zpracovávají nejen oděvy, ale doplňky z kůže.
• Ateliér navázal spolupráci s knihovnou matériO Prague, která pro studenty připravila několik přednášek.

GRAFICKÝ DESIGN (vedoucí ateliéru Ditta Jiřičková)
• Jan Ámos Komenský - V roce 2020 uplyne 350 let od Komenského úmrtí. Při této příležitosti studenti tohoto ateliéru chystají výstavní projekt (7x rollup) – půjde o jakousi Hommage à Jan Ámos Komenský. Citáty + encyklopedická hesla
• Vizuální styl Muzea loutek Plzeň – spolupráce s HMS design (Heyduk, Musil & Strnad s.r.o.)
• Návrhy triček inspirovaných českou modernou (období do 2. sv. v.) – osobnosti architektury, graf. designu, literatury. Parafráze na umělecké dílo + visačka s příběhem + odkaz na dílo

GRAFICKÝ DESIGN (magisterský navazující stupeň – vedoucí ateliéru Rostislav Vaněk a Kristina Fišerová)
• Kompletní řešení autobusových nádraží a jejich informačním systémů, od piktogramů po světelné tabule.
• Pojednání porcelánových výrobků firmy Rosenthal. Součástí zadání je autorská abeceda, ze které následně výtvarné řešení produktů vychází.

ILUSTRACE GRAFIKA (vedoucí ateliéru Mikoláš Axmann)
• Zpěvník - propojení obrazu, partitury a slova
• Výstavní projekt jako intervence do veřejného prostoru

INTERMÉDIA (vedoucí ateliéru Vladimír Merta)
• volné téma
• Jistě by vaší pozornosti neměly uniknout koberce do veřejného prostoru od Drahomíry Klofáčové.

KERAMIKA (vedoucí ateliéru Gabriel Vach, Hana Novotná)
• semestrální práce - "NAHODILOST A ŘÁD"
• klauzurní práce - "PRIVATE TIME"

KOMIKS A ILUSTRACE PRO DĚTI (vedoucí ateliéru Barbara Šalamounová)
• Spolupráce s Pamětí národa Plzeňského kraje - komiksová kniha k 75. výročí konce války
• Komiksy do soutěží CS.KOMIKS - Komiks „TRANS" od studenta třetího ročníku Ondřeje Maliny se umístil na druhé příčce. Třetí místo obsadil komiks „VYSTUP PRO NADHLED" od studentky druhého ročníku Kateřiny Illnerové.
• Komiksový festival Fumetto
• Semestrální práce – pop-pup cena pro Festival Animánie

MALBA (vedoucí ateliéru Aleš Ogoun)
• „PŘÍBĚHY BARVY" (1. ročník)
Zúročení zkušeností a preferencí v možnostech práce s barvou v zobrazivé i nezobrazivé formě, výstup: 3 /cca A1/ až 4 / cca A2/ obrazové kompozice s vlastní obsahovou náplní.
• ZOBRAZENÉ POMOCÍ ZOBRAZOVANÉHO (2. ročník)
• DVOUROZMĚRNÉ NA TROJROZMĚRNÉM, TROJROZMĚRNÉ NA DVOUROZMĚRNÉM - Forma enkaustika, frotáž nebo jiná méně používaná technika (3. ročník)
• INTERVENCE - forma asambláž (3. ročník)
• EXTRÉMNÍ MALBA – fyzicky, duchovně, technicky (intervence do veřejného prostoru, street art, elektronická, média apod.) - 2. ročník MgA.

MEDIÁLNÍ A DIDAKTICKÁ ILUSTRACE (vedoucí ateliéru Renáta Fučíková)
Semestrální práce
• Ilustrace k panelové výstavě „Tajemné pouto" o vztahu Česka a Izraele. Zadavatelem je Izraelské velvyslanectví v Praze a výstava bude k vidění na Pražském hradě.
• Ilustrace k interaktivnímu hudebnímu pořadu pro děti „Namaluj si hudbu", ve spolupráci s Plzeňskou filharmonií.
• Papírové hračky pro malé děti - s černobílými ilustracemi a jednoduchou grafikou, ve spolupráci s nakladatelstvím POP-PAP
Klauzura
• První ročník vypracovával deník svých prvních 100 dnů na Sutnarce s využitím všech poznatků a dovedností, které dosud na fakultě získali.
• Autorské knihy na téma "Podivuhodná zvířata", "Příběh bavlněného trička", ilustrace pohádek Gianni Rodariho
• Vznikl velký celek ilustrací pro stánek fakulty na Bologna Children´s Book Fair na téma "Komenský", pop-up na téma "Lidová řemesla" atd.)

MEDIÁLNÍ A DIDAKTICKÁ ILUSTRACE II (vedoucí ateliéru Václav Šlajch)
• Mezinárodní komiksový projekt na téma „Japonsko" - Klauzurní práce všech ročníků ateliéru Mediální a didaktické ilustrace 2 pracují se scénáři komiksů Jana Kašpara Páleníčka na téma "Japonsko". Autor scénářů v nich předává své zkušenosti se zemí vycházejícího slunce. Na ploše osmi až šestnácti stran tak vznikly příběhy o vztahu Japonců k tradici, cizincům, kultuře, přírodě a městu nebo o současných japonských sociálních vztazích a fenoménech. Zde stojí za pozornost komiks o japonské borovice od studenta Jakuba Langa.
• BIOM 21 - Rozsáhlý projekt s pracovním názvem "BIOM 21" představuje avatary a prostředí k chystané ateliérové videohře. Hru připravujeme ve spolupráci s herním developerem Janem Vaněčkem. Návštěvníkům by nemělo uniknout prostředí a postavy ze hry, jejichž autorkou je Dominika Lizoňová.
• Plakáty k neexistujícím filmům - Ateliér se i nadále soustavně věnuje studentské recesi - tentokrát představíme sérii plakátů k neexistujícím filmům. Těšit se můžete třeba na válečné drama "The Great Emu War" s Morganem Freemanem v hlavní roli, hipsterský muzikál "Vousy" nebo hororového "Rákostníčka".

MULTIMÉDIA (vedoucí ateliéru Jan Morávek)
• volné téma

NOVÁ MÉDIA (vedoucí ateliéru Vladimír Merta)
• volné téma
• Velký mikrosvět

PRODUKTOVÝ / PRŮMYSLOVÝ DESIGN (vedoucí ateliéru Zdeněk Veverka, Jan Korabečný)
• Tramvaj 2050 - Studie tramvajové vozidla pro rok 2050 ve spolupráci se Škoda Transportation. Studenti představí výsledky práce multioborového týmu ve virtuální realitě.
• (cafe)Racer! - Motocykl od Royal Enfieldu v custom úpravě! K vidění bude virtuální prohlídka a rozpracovaný závodní prototyp v měřítku1:1.
• EC3 - V mezinárodní spolupráci s Technische Hochschule Deggendorf vzniká návrh malého elektrovozidla na bázi golfového vozíku pro uživatele třetího věku.
• Ptačí dům - Činností člověka mizí ptáci z krajiny. Studenti ve spolupráci s DES OP (Dobrovolný ekologický spolek - ochrana ptactva - zastoupený panem Karlem Makoňem) navrhují ptačí budky pro vytvoření vhodných podmínek pro ptactvo v městské a příměstské krajině.
• Helma - Školní zadání na téma ochranných přileb. Představí se návrhy v měřítku 1:1.

UŽITÁ FOTOGRAFIE (vedoucí ateliéru Štěpán Grygar)
• portrét, krajina, architektura – propojení 3 žánrů v 1 celek
• Geometrizace forem – za pozornost stojí soubor fotografií studenta navazujícího magisterského ateliéru Viktora Chomiaka. Autor se zaměřuje na subjektivní zachycování moderní architektury, ve které hledá setkávání různých geometrických ploch. Často jeho neobvyklé výřezy a kompozice působí až abstraktně, snově, jako prostředí z nějakého sci-fi světa. Přísnou pravoúhlou geometrii architektury pak staví do vztahu s geometrií lidského těla. Poukazuje tak na otázky týkající se vnímání moderní architektury a života v moderní společnosti 21. století.
• dokumentární publikace

VIZUÁLNÍ KOMUNIKACE (vedoucí ateliéru František Steker)
• návrh grafického řešení projektu výstavy | do interiéru nebo exteriéru | na základě vlastního výběru (maketa, plakát/poutač, pozvánka, orientační systém, popisky)
• kalendář na rok 2021
• záznam pozorování vizuálních vlastností grafických prvku a jejich výtvarného účinku uspořádaných do knihy

SOCHA A PROSTOR (vedoucí ateliéru Jiří Beránek)
• volná tvorba na téma JÁ

FUD bile logocz

eu

evropská unie

evropský fond pro regionální rozvoj

investice do vaší budoucnosti

sociální sítě

facebook

instagram

youtube

 

adresa

univerzitní 28, 306 14 plzeň

www.fdu.zcu.cz

GPS: 49°43'30.7"N 13°20'54.7"E